Tuesday 21 February 2012

Petua nenek moyang

  1. Penawar bisa - Jika disengat haiwan berbisa, ambil beberapa biji asam jawa, tumbuk hingga halus dan tampal pada tempat gigitan. Lakukan segera apabila disengat.
  2. Menambah darah - Kekurangan darah menyebabkan kelesuan, sakit kepala dan sentiasa mengantuk. Jadi, ambil sebiji telur, dipukul dan dicamprkan dengan air perahan kunyit yang diparut, tambah madu dan sedikit jus anggur. Minum ramuan ini 2X sehari selama seminggu berturut2.
  3. Menghilangkan sakit angin - Angin dalam badan menyebabkan sakit perut, ulu hati terasa keras, bernafas sukar, dan rasa loya seperti ingin muntah. untuk mengatasinya campurkan daun delima yang dikoyakkan halus bersama air teh yang diminum. Amalkan rutin ini selama sebulan dan lihat kesannya.
  4. Mengempiskan perut - Bagi mereka yang berperut buncit amat lah tidak menarik. Jadi, ambilkan segenggam cekur, sedikit tepung beras baru, asam jawa, gula merah, garam, dan gula pasir secukupnya. Tumbuk bahan tersebut sehingga lumat dan bancuh bahan tersebut dengan setengah gelas air. Tapis air tersebut dan minum. Amalkan 4 hari berturut2 dan lihat hasilnnya..
Ada petua lain? boleh la share di sini..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...