Saturday 25 February 2012

Tips bershopping..

Ok, kali ni kita bincangkan tips untuk mereka yang gila shopping (saya pun sama) supaya lepas shopping purse kita tak kering kopak. Hihihi

  1. Pastikan beli barang yang dijual pada harga di bawah atau pada kos. Ha, nak tahu barang apa macam ni? Barang yang dia jual siap promosi 'terhad kepada 2 unit setiap pelanggan'. Ha, kalau dia promosi mcam ni, memang confirm harganya di bawah harga kos atau pada harga kos, masuk je beli barang ni lepas tu keluar balik tau. Biasanya promosi macam ni saja je nak bagi pelanggan masuk kedai dia. So, kita masuk beli barang promosi sudah la.
  2. Ok, seterusnya kaedah 'extended warranty'. Jangan terpengaruh nak dapatkan tambahan warranty. Bila tambah warranty, sure kena tambah duit lagi. Tak payah la, barang apa pun ada jangka hayat dia. Kalau dah rosak tapi dah keluar patern baru, kan dah rugi extended warranty kita amik tu sbb nak tukar barang patern lain pulak..
  3. Kepada pengguna kredit card, pastikan anda menjelaskan bil anda pada masa yang tepat. Sebabnya bila bayar lambat, kan dah kena charge. Rugi je duit kita bagi free kat dorg. Kalau kumpul charge yang dibayar dah kita dapat shop barang lain kn..
  4. Window Shopping. Ala, pergi je cuci mata kat kedai2 yang bersepah tu, lepas tu balik rumah cari je kat dalam internet. Beli online lagi murah sebab kita tak payah bayar kos sampingan gaji pekerja kedai atau bil elektrik pekedai. Ye la, dah dalam online bukan ada pekerja pun. Jadi harga barang lebih murah. Betul x?
  5. Pernah tengok 'clearance sale'? Ha, ni memang bagus untuk shopping. Sebabnya harga untuk barang clearance sale memang murah dan berbaloi dibeli. Sebabnya pekedai akan cuba menjual barang yang dah out season untuk mendapatkan ruangan bagi menjual latest season. Ala, bukan out seasons sangat pun. Lagi pun bukan orang tahu pun kita beli masa clearance sale. Jimat dah duit kita sambil dapatkan barang pada harga yang sesuai kn..
Bagus tak tips tu? Pernah cuba tak? Nanti masa sale kita cuba ye...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...